Bir yılı daha bitirdiğimiz, yeni bir yılın gelişini kutladığımız yılbaşı gecesi yaklaşıyor. Pek çoğumuz için yılbaşı gecesi güzel yemekler yiyip sevdiklerimiz ile eğlenmek anlamına geliyor. Yaşlı dünyamızın, bir yıl daha yaşlanmasını kutladığımız bu gece eğlenelim ve güzel yemekler yiyelim ama yemeklerimizi seçerken bir gece de olsa tedbiri elden bırakmayalım.



Yılbaşı günü ve akşamı yapılan en büyük yanlışlardan biri, gece fazla yemek yeneceğini düşündüğümüz için gün içinde olabildiğince az yemek yemek ya da hiç yemek yememektir. Gün içinde aç kalmak, akşam kontrolsüz yemek yemenize neden olup sindirim sisteminizi zorlamış olacak ve gün içindeki açlık vücudu savunma durumuna sokacağı için akşam yenilecek yiyeceklerin depolanmasını arttırmış olacaksınız. Yılbaşı günü de aç kalmamak, mutlaka sabah kahvaltısı yapmak, az az ve sık sık yiyerek aç kalmadan geceye hazırlanmak daha uygun olacaktır. Bütün gün yemek yemeyip, yılbaşı akşamı kontrolsüzce; hızlı ve aşırı yemek yiyen ve geceyi acil serviste geçiren pek çok kişi olmaktadır.

Yılbaşı gecesi yemek yerken öncelikle dikkat etmemiz gereken nokta yavaş yavaş yemek olacaktır. Hızlı yemek yenmesi aşırı yemeye, büyük lokmalar halinde yenmesine, tansiyon yükselmesine ve mide sorunlarına neden olabilir. Bu nedenle yılbaşı yemeğini yavaş yavaş, küçük lokmalar halinde iyice çiğneyerek yemeniz daha sağlıklı olacaktır. Bu yemek yeme biçimini yalnızca yılbaşı sofralarında değil her öğününüz için alışkanlık haline getirmeniz, sağlıklı yaşam için oldukça yaralı olacaktır.

Yılbaşı gecesi yemek sofrası deyince akla çoklukla hindi gelmektedir. Yılbaşı gecesi hindi tüketmeniz sağlığınız için doğru bir seçim olacaktır. Hindi eti, kırmızı ete göre daha az kolesterol içerdiği gibi sindirimi de daha kolaydır; bu nedenle et olarak öncelikle hindi ya da tavuk tercih etmeniz daha sağlıklı olacaktır. Hindi ya da diğer tercih edeceğiniz etin fırında ya da tencerede piştiğinden emin olun. Kızartılmış et tüketmekten kaçının.

Yılbaşı sofralarında ana yemek kadar yemek öncesi aperatif ve yemek sırasındaki meze tüketimi de önemlidir. Aperatif tabağı hazırlarken porsiyonları küçük, çeşitliliği bol tutmakta yarar var. Tabağınızı ara ara değil bir kerede doldurun ve daha fazla yememeye özen gösterin. Böylece hem göz zevkimize hitap edecek hem de besin değeri yüksek gıdaları daha az tüketmiş olacağız. Aperatif ve meze seçiminde kızartmaları tercih etmemenizde yarar var. Kızartma yiyecekler çok sağlıklı olmadıkları gibi, hem sindirim sıkıntısına hem de fazla kalori alımına neden olacaktır. Meze ve aperatif tabağınızda az yağlı peynir çeşitlerini tercih etmenizde de yarar vardır. Yemek yerken ya da hazırlarken mayonez yerine yoğurt tercih etmenizi öneririz. Yoğurt kullanarak hem sağlıklı beslenmiş hem de mayonezin fazla kalorisinden uzak kalmış olursunuz.

Yılbaşı gecesi yemek yerken salatayı da ihmal etmemek gerekir. Salata tüketimi hem oldukça sağlıklı olacak hem de sizi tok tutarak sağlığınıza zararlı olabilecek gıdaları daha az tüketmenizi sağlayacaktır. Salata dışında sofrada mutlaka sebze ve zeytinyağlı yiyecekler olmalı. Sebze sizi hem tok tutacak hem de sağlıklı beslenmiş olacaksınız.

Yılbaşı gecesi tüketeceğiniz tatlıların sütlü hafif tatlılar olmasına özen gösterin. Hamurlu ve şerbetli tatlılar hem fazla kalori almanıza neden olacak hem de sindirim sisteminize ağırlık verecektir. Kuruyemiş tüketimine de dikkat etmek gerekiyor. Yemek sonrası kuruyemiş tüketmek neredeyse yılbaşı gecelerinin bir geleneği olmuş ancak kuruyemiş tüketirken de kâselerinizin boyunu küçük tutmanızda yarar var. Kuruyemiş kâsesinde ise, fındık, ceviz ve bademi daha çok tercih edin. Kuruyemiş kâseniz bitince elinizden geldiğince yeniden doldurmamaya özen gösterin.

Yılbaşı sofralarının diğer akla gelen tüketim maddesi ise alkol. Sağlık yönünden alkol alımınızda sakınca varsa asla alkol tüketmemeye bunun yerine bol su tüketmeye gayret edin. Mutlaka alkol alacaksanız ise 2-3 kadehi geçmeyin. Aşırı alkol hem sağlığınıza zararlıdır hem de çok fazla kalori içermektedir. Alkol tüketirken yanında bol su tüketmeyi de ihmal etmeyin.

Yılbaşı gecesi tüm çabanıza rağmen yemeği fazla kaçırdıysanız sabahında az yağlı peynir ve bitki çayı ile hafif bir kahvaltı yapın. Bir gece önce yemeği fazla kaçırdıysanız ertesi günü sakın aç geçirmeyin. Az az sık sık beslenin ve beslenirken de sebze çorbalarını, sebze yemeklerini tercih edin. Bol su tüketin.

Dr Back-Up Doktoru Dr. Ali Esat Keskin yazdı