"Çekmeyen bilemez; öldürmez ama çok çektirir!? tanımlamalarının en çok kullanıldığı hastalıklardan biridir migren. Gerçekten de kişinin yaşamını zehir edebilecek, günlük işlerini yapmasını engelleyecek bir hastalıktır. Migren tipi baş ağrısı genellikle göz ağrısının da eşlik ettiği tek taraflı baş ağrılarını ifade etmekte kullanılsa da tüm başı saracak şekilde ağrı, baş dönmesi, bulantı ve kusmanın da eşlik edebildiği zaman zaman zonklayıcı tarzda olabilen bir baş ağrısı tipidir. Migren, kadınlarda menopozla birlikte erkeklerde 50 yaşından sonra azalma eğilimindedir.



Tekrarlayıcı baş ağrısı ataklarından oluşan ve her 100 kişiden 16?sında ve kadınlarda daha fazla görülen migren ataklarının sıklığı Kasım-Aralık aylarında artar. Bunun nedeni ise mevsim geçişlerindeki basınç değişikliklerinin atakları tetiklemesidir. Migren ağrısı çekenler mevsim değişikliklerinin olduğu zaman dilimlerini pek sevmedikleri gibi lodoslu havalarda evden dahi çıkmak istemezler.

Migren ataklarını yalnızca mevsim değişikliği ya da hava basıncında olan değişiklikler tetiklemez. Pek çok etken migren ağrısını başlatabilir. Migren ağrılarını tetikleyen faktörler kişiden kişiye değişiklik gösterse de genel olarak en sık görülenler; uykusuzluk, yorgunluk, açlık, alkol alımı, konserve yiyecek tüketimi, yüksek ses, direk güneş ışığına maruz kalma sayılabilir.
Migreni tetikleyen bu etkenlerden uzak durarak migren ataklarını azaltabileceğimiz gibi yaşam biçimimizde yapacağımız bazı değişiklikler de ağrıların sıklığını azaltacaktır.

1. Gelişigüzel ağrı kesici kullanmayın: Migren hastalarının çoğu ağrı kesicilerini yanından ayırmaz ancak migren ataklarında ağrı kesici kullanırken dikkat etmemiz gereken en önemli nokta kullanacağınız ilacın türü ve miktarını doktorunuzun belirlemesidir. Gelişigüzel ve aşırı dozda alınan ağrı kesiciler, ağrıyı azaltacağı yerde ağrının daha da artmasına neden olabilir.

2. Migren günlüğü tutun: Günlük tutmak ve bu günlüğe gün içindeki aktivitelerinizi tükettiğinizi yiyecekleri, ne kadar uyuduğunuzu yazarak migreninizi neyin tetiklediğini ortaya çıkarabilir. Bu etkenlerden kaçınarak migren ataklarının tetiklenmesini engelleyebilirsiniz.

3. Kafeinden uzak durun: Kafein her ne kadar migren ağrısının tedavisinde kullanılan bir madde olsa da fazla çay-kahve ve kolalı içecek tüketimiyle kafein alımının arttırılması migren ağrılarınızı tetikleyecek hatta artıracaktır.

4. Zihninizi berraklaştıran aktiviteler yapın: Yoga ve meditasyon yapmanız migren atakları sayısını belirgin ölçüde azaltacaktır.

5. Tehlikeli yiyeceklerden uzak durun: Herkes de ağrıyı tetiklemese de çoğunlukla migreni arttıran bazı yiyecek ve içeceklerden uzak durmak gerekir. Bunların arasında; peynir, mayalı içkiler, aşırı yağlı ve baharatlı yiyecekler, yapay tatlandırıcılar, salam, sosis, sucuk, pastırma, çikolatayı ayabiliriz.

6. Uyku saatlerinizi düzenleyin: Uykusuzluk migren ağrılarını tetiklediği gibi fazla uyumak da migren ağrılarınızı arttırabilir. Migren ataklarından korunmak için düzenli ve yeterli süre uyumak gerekir.

7. Aç kalmayın: Her ne kadar pek çok yiyecek migren ağrılarını tetikliyor olsa da açlık ve düzensiz beslenme migren ağrılarınızı arttıracaktır. Gün içinde aç kalmadan üç öğün yemeğinizi düzenli yiyin. Öğün aralarında açlık hissederseniz küçük ara öğünler eklemeniz yararlı olacaktır.

8. Spor yapın: Stresinizi azaltacak hafif düzeyde egzersizler, hem sizi rahatlatacak hem de migren ağrınızı azaltacaktır. Ancak aşırı performans gerektiren ağır sporlardan kaçınmak gerekir çünkü bu tür egzersiz ve sporlar ağrınızı tetikleyecektir.

9. Sigara kullanmayın: Migren hastaları sigaradan özellikle uzak durmalı. Sigara içmemeleri gerektiği gibi sigara içilen ortamlardan uzak durmalıdırlar. Sigara dumanı, migren ağrılarını başlatan ve arttıran en önemli etkenlerden biridir.

10. Güneşte kalmayın: Direk güneş ışığına maruz kalma ya da aşırı aydınlık migren ataklarını başlatabildiği gibi ağrıyı da arttırır. Migren hastalarının doktorlarına danışarak özellikle yaz aylarında güneş gözlüğü kullanmaya özen göstermesi iyi olacaktır.

Dr. Back-Up Doktoru Ali Esat Keskin yazdı...