Kuvvet yaptığımız her şeydir. Diş fırçalamak, yatmak, kalkmak, araba kullanmak, yüz yıkamak, kaldırmak, atmak, toplamak, tırmanmak... İş böyleyse kuvvetli olmamız demek her şeyi daha iyi, daha kaliteli, daha verimli ve daha az yorularak daha uzun süre yapabilmemiz anlamına gelir. Günümüz yaşantısında yaşam tarzımızdan doğan hareket açığı düşünüldüğünde, insanoğlu iş ve hareket verimliliğini hareketsizliğe ve kötü beslenmeye bağlı olarak ciddi oranda kaybetmektedir. Spor ve egzersizler, bu bakımdan hayat kalitemizi yükseltmeye ve onu yüksek tutmaya yardımcı olan önemli unsurlar olarak değer kazanmaktadır.


Kuvvet gelişimimizi itme, çekme, kaldırma, taşıma, bükme, fırlatma, çevirme, yakalama, yürüme, koşma, tırmanma, atlama, zıplama, durma, vurma gibi insanlığın var oluşundan beri yaşamak için ihtiyaç duyduğu eylemlerin gerçekleşmesinde kullanırız. Tüm bu eylemlerin geliştirilmesi için sportif anlamda günümüzde bir takım kuvvet çalışmaları geliştirilmiştir. Evet, bu hareketlere gereksinim duymadığımız bir çağda yaşıyor olabiliriz, ancak unutulmamalıdır ki, insan kinesiyolojik (hareket bilimi) açıdan bakıldığında hareket etmesi için tasarlanmış bir bedene sahiptir. Bu hareket sağlanmadığında metabolizmada ciddi problemler meydana gelmektedir. Hareketsizliğe bağlı hastalıklar bu gün toplam hastalıkların % 70?ini oluşturmaktadır. Diyabet, kalp hastalıkları, aşırı kilo ve obezite, tansiyon günümüzde insan ölümlerinin en büyük nedeni olan hastalıklardır. Bu hastalıkların başlıca nedeni ise hareketsizlik ve kötü beslenmedir.

Sportif Anlamda Geliştirmemiz Gereken Kuvvet Çeşitleri




Genel kuvvet: Vücudumuzun tüm bölgelerinin kazanması gereken kuvvet modelidir. Kas kuvveti artırılır.

Maksimum kuvvet: Yüksek şiddette dirençlerle karşılaştığımızda onunla başa çıkabilmemizi sağlayan kuvvet modelidir. Çok ağır bir yükü kaldırabilmek gibi.

Patlayıcı kuvvet: Aniden gelişen durumlara cevap verebilmek için devreye giren kuvvet modelidir. Vurmak gibi.

Kuvette devamlılık: Maruz kalınan şiddet devam ediyorsa, çabuk yorulmamamız için geliştirmemiz gereken kuvvet şeklidir. Uzun süre, belli bir yükü taşımak gibi.

Özel kuvvet: Spesifik yaptığımız özel bir iş için sadece o işe ait olarak kullandığımız hareketlerin geliştirilmesi için kullandığımız kuvvet modelidir. Bisikletin bacakları ve çevirme gücünü geliştirmesi gibi.

Çabuk kuvvet: Kısa süreli ani eylemler ve direncin az olduğu eylemlerde çok kullanılır. Kaçma, kovalama gibi.

Denge kuvveti: Tüm bu kuvvet modellerini uygularken kontrollü ve düşmeden amacımıza güvenli şekilde ulaşmamızı sağlayan modeldir. Ayakta kalmamızı sağlar.

Sahip olduğumuz kuvvet modellerinin daha iyi bir yaşam için geliştirilmesi gerekmektedir. En azından mevcut kabiliyetimizin korunması çok önemlidir. Her biri için geliştirilmiş bilimsel antrenman teknikleri, bir uzman eşliğinde belli dönemlerde uygulanmalıdır.

Back-Up Spor ve Fitness Danışmanı Serhat Sidal yazdı...