Pilates son yıllarda oldukça adından söz ettirmeye başladı ve sanılanın aksine yeni bir yöntem değil. Vücuttaki kaslarımızın doğru kullanımını temel alan ve kas gruplarının az tekrarlı hareketlerle doğru biçimde çalıştırılmasına dayalı bu yöntemin ortaya çıkışı 1900?lü yılların başına dayanır. Kendisi çocukluk çağından itibaren zayıf kaslara sahip olan Joseph Pilates jimnastik ve kayak ile kaslarını geliştirip çocukluktan gelen bu dezavantajın önüne geçti. Birinci dünya savaşında hastabakıcılık yapan Pilates kas gruplarının çalışması üzerine kendi tekniklerini geliştirmeye başladı ve çalıştırdığı kişilerin hem kaslarının güçlenmesine hem de bağışıklık sisteminin gelişmesine yardımcı oldu.



Günümüzde pilates yalnızca bir spor dalı olarak değil fizik tedavi yöntemlerinin arasında da yer almaktadır. 1900?lü yılların başında ortaya çıkmasına karşın son yıllarda ünlü sanatçıların pilatese ilgi göstermesi halk arasında bilinilirliğini arttırmıştır.

Joseph Pilates?in tanımına göre pilates bir kontrol yöntemidir. Pilates yaparken konsantre olmak için zihnimizi kontrol etmemiz, hareketler sırasında doğru kasların doğru oranda kasıldığından emin olmamız ve bu sırada nefesimizi kontrol altında tutmamız gerekmektedir. Pilatesin temelinde güçlü karın ve sırt kaslarının oluşturulması yatar. Karın ve sırt kasları güçlenmiş kişinin iskeleti sağlam bir temelin üzerinde yükseliyor demektir.

Günümüzde pilatesin pek çok çeşitleri olup son dönemlerde çeşitli aletler yardımıyla da yapılmaktadır. Kullanılan bu aletlerin pek çoğunun tasarımı da pilatesin babası Joseph Pilates tarafından yapılmış.

Joseph Pilates, pilatesin ilkelerini tek tek tanımlamamış olsa da, kendisinin ele aldığı pek çok yazıda yaptığı tanımlamalarla 6 prensip öne çıkmaktadır.

SOLUNUM: soluk alıp verme kontrollü yapıldığı sürece kan daha kolay temizlenir. Kişi, nefes alırken alınan nefes derin olmalı ve verirken tümünü dışarı verebilmelidir.
KONSANTRASYON: Pilates yaparken hangi hareketin nasıl yapıldığına yoğunlaşmak ve o hareketi tam olarak yapmak için güçlü bir konsantrasyon gerekir.
MERKEZLEME: Pilates yönteminde merkez; göbek, bel ve çevresidir. Merkezleme ile üst bedenin sabitlenmesi sağlanarak kaslardaki esneme ve uzama sağlanır.
KESKİNLİK: Hareketler belirsiz yapılmamalı tam olarak gerektiği gibi yapılmalıdır. Hareketler yapılırken hassas davranıp istenilen kas grubunun tam olarak gerektiği şekilde çalıştırılması sağlanmalıdır.
AKICILIK: Harketler acele edilmeden yapılmalıdır. Kas hareketlerini yaparken tereddüt etmeden ve hiç duraksamadan akıcı bir biçimde yapmak esastır.
KONTROL: Kontrolün elinizde olması pilatesin en temel prensibidir. Kontrol zamanla kazanılacak bir yetenek olup yeterliliğiniz arttıkça kontrol mekanizması daha da artacaktır. Pilates sırasında kaslarınız üzerindeki kontrol ne kadar fazlaysa başarınız o derece artacaktır.
Diğer önemli bir konu pilates yaparken pilatesi yaptıracak kişinin işinin gerekli donanımda ve bilgide olmasıdır. Uzman olmayan acemi ellerde yapılan pilates yarardan çok zarar verecek ve çeşitli sakatlanmaların ortaya çıkmasına neden olacaktır. Deneyimli ellerde yapılan pilates seansları kaslarımızı güçlendirmekle kalmaz, fizik tedavi bakımından da yardımcı olur. Doğru ve etkin yapılan pilates ile bel fıtığı ağrılarından, pek çok kas ve eklem ağrılarından kurtulmamız mümkün olduğu gibi ayrıca duruş bozukulukları, esneklik kazanma, denge gelişimi ile çeşitli sakatlıkların rehabilitasyonu konusunda da pilates etkili olarak kullanılabilmektedir.

Pilates tam olarak kilo vermeye yönelik bir sistem değildir. Pilates yapan kişilerde kaslar çalışacağı ve buna bağlı olarak metabolizma hızı artacağı için kilo vermenize katkısı olacaktır. Sağlıklı bir diyet ve pilates egzersizleri ile daha dayanıklı ve sağlıklı bir vücuda sahip olmanız mümkün.

Zaman ile gerekli konsantrasyonu kazanıp, doğru kas gruplarını gerektiği gibi çalıştırmaya başladığınızda gerilime bağlı stres, kas ve iskelet sistemine bağlı ağrılarınızın da ortadan kaybolduğunu göreceksiniz. Pilatesi yanlış ellerde ve yanlış biçimde uyguladığınızda ise, kaslarda gerilme, bel ve boyun ağrıları başlayacak olup bu da pilatesin uzman kişiler gözetiminde yapılması gerketiğinin en önemli kanıtıdır.

Dr. Back-Up Doktoru Ali Esat Keskin yazdı