Bu ay sizlerle basit ama son derece önemli bir konu hakkında bilgilerimi paylaşacağım. Esasında her şeyin başı bu noktadan başlamakta, çünkü eğer doğru bir postürünüz yoksa; yaptığınız egzersizin, sporun ve de sağlıklı beslenmenin sonuçları istediğiniz gibi olmayacaktır. Bu konuda bu kadar net ve kesin konuşabilirim.

Postür kemik, eklem, kas, tendon bağlantılarının yerçekimi karşısında hareketli ya da durağan iken doğası gereği beden ve ruhunu basit şekilde tutabilmesidir. ?



Doğru bir postürde durmuyorsak işe önce doğru postürde durarak başlamalıyız. Dururken bile kalça çalıştırabileceğimizi unutmadan vücudumuzu ayaktayken kemiklerimize değil kaslarımıza taşıtmayı öğrenmeliyiz. Bunun en basit uygulanış sekliyle ayakta dururken omuzlarımızı geri alalım, göğsümüzü ileri doğru çıkartıp karın kaslarımızı kullandığınızı hissedelim. Belden aşağıda dizleri kilitlemeden dizlerin hafif bükük olduğu bir pozisyona alalım. Kalça kaslarınızın bedeninizi taşımak için hemen devreye girdiğini göreceksiniz. Unutmayın ki dizlerinizi kilitlediğinizde kullanılması gereken birçok kas devre dışı kalacaktır. Doğru duruşu yakaladığımızda bacak, kalça ve karın kaslarımız bedeni ayakta tutabilmesi için hemen devreye gireceklerdir. Sırf bu duruşu edinmekle bile kaslarımız çalışmaya başlayacağından daha fazla kalori ve yağ yakmamız da mümkün olacaktır.

Doğru postüre sahip biri dik durur, yanlış postüre sahip biri ise kambur durur ve dik duran biri kambur duran birine göre daha uzun ve sağlıklı gözükür. Doğru ve düzenli yapılan egzersizler ile kuvvetlenen kaslar, kemik ve eklemleri destekleyeceğinden, yaradılışımızda kodlanan fiziksel özelliğimizi olabileceği en iyi şekle sokar.

İyi bir postürün herkesi ilgilendiren en önemli özelliklerinden biri de, kişinin vücudunu kemiklerinin üzerinden kaslara taşıtmayı öğrenmesinden dolayı günlük harcayacağı kalori miktarının artması, fazla kilo ve yağlardan diğer kişilere göre daha kısa sürede kurtulmasıdır.

Sürekli aynı hareketi yapan ya da duruşta bulunan kişilerde postür bozuklukları gelişmektedir. Mesela çantanızı hep aynı yerde taşımak bilgisayarınızı aynı şekilde kullanmak bir ayağınıza yüklenerek durmak dizleri kitlemek postür bozukluklarındandır.

Psikolojik etkileri ise karşımızdaki kişiye beden dilimizle verdiğimiz mesaj ile ortaya çıkar. Mesela omuzlar önde, baş önde ve aşağıda, üst sırt kamburu ise özgüven eksikliğine işaret eder.
Bedene verdiği zarar ise oldukça fazladır; en başta alt ve üst bedenimizin en kırılgan yeri olan alt belimizde sorunlar çıkabilir Bilinen fıtık ya da boyunda bir düzleşme varsa hapşırma sırasında bu ağrılı hastalıkla da karşılaşabiliriz. Özellikle oturarak çalışanların sandalye, klavye, mouse, masa ve pc ekranı ile uyumlu bir şekilde çalışabilmek için girilen postür diz, dirsek, bel, boyun ve omuzun postür bozukluğu ile kronik ağrılı eklem kas siniri gibi sorunları ortaya çıkartabiliyor. Düzenli egzersiz yaparken yanlış duruş sergilemek ise özellikle zayıf olan bölgemizi daha da zayıf haline getirerek güçlü olan bölgeyi daha da güçlendiriyor. Doğal olarak da zayıf olan yerlerde kemiklerin birbirine yaklaşması ile sorunlar çıkabiliyor.

Spor ve Fitness Danışmanı Serhat Sidal yazdı.