Sadece dijital medyada değil dergi kapaklarından konferans salonlarındaki panolara farklı mecralarda da karşımıza çıkan ?hashtag? ya da Türkçe adıyla ?etiket?lere bakarak çıkışından bugüne geliyoruz.

Nedir?





Hashtag?, bir kelime ya da kelime topluluğunun, önüne italik kare işareti getirilerek belli bir etiket formu almasıdır.

# sembolünün kelime veya kelime grubunun önüne eklenerek oluşturulmasıyla ortaya çıkan bu bağlantılar, anlık bilgileri kategorize etmeye ve kitlelere ulaştırmaya yardımcı olur. Bu bağlantılar dijital ortamda arama yapmayı kolaylaştırmaktan bir duvar yazısının vermek istediği mesaja farklı alanlara yayılarak kitleleri etrafında toplar.

Hashtag?ler için ?kılavuz bilgi?, ?bilgilendirme etiketi? ya da kısaca ?etiket? denilmekte.

Çıkışı





İtalik kare işareti (yani #) ya da Batı?daki tanımıyla sayı işareti diye adlandırılan ?hashtag?, ilk olarak sıklıkla özel bir anlamın altını çizmek üzere bilişim teknolojisi alanında kullanıldı. 1970?de yazılım alanında kullanılan ?hashtag?, 1978?de Brian Kernighan ve Dennis Ritchie?nin C programlama dilinde özel birtakım anahtar kelimeleri C ön işlemcisinde yönlendirmeleriyle kullanım açısından yaygınlık kazandı. Bu işaretin icat edilmesinden çok önce ise bu sayı işareti ?hash symbol? ismiyle bazı ülkelerde hali hazırda kullanımdaydı.

Sonraları internet çağının başlangıcıydı ve dijital alanda sohbet ortamının öncülerinden IRC?de bazı grupları ve başlıkları etiketlemek için de # önümüze çıktı. Böylece tüm IRC ağı içinde kanallar ve başlıklar, önlerine gelen bu sembolle kategorize edilerek kolayca ulaşım sağlanabiliyordu.

Hashtag? sembolünün, sosyal medya ortamında kullanıcıların inisiyatifine geçmesiyse ilk kez ABD?li yazılımcı Chris Messina?nın IRC?den esinlenmesi ve başlıkları etiketlemesiyle hayat buldu. Twitter?da post edilen ilk ?hashtag? Messina?nın ?How do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?? postuyla 23 Ağustos 2007?de #barcamp olarak tarihe geçti.

Yükselişi





Uluslararası arenada ?hashtag?ler 2009 ve 2010 yıllarında İran?daki seçim protestoları sırasında bir yazma pratiği halini aldı; İngilizce ve Farsça ?hashtag?ler etrafında ülke içinden ve dışından pek çok kullanıcı Twitter?ı aktif olarak ortak başlıklar, tartışmalar, çağrılar etrafında kullanmaya başladı.

Terminolojik olarak ?hash tag? ifadesinin kendini göstermesiyse Stowe Boyd?un ?Hash Tags = Twitter Groupings? başlıklı blog yazısıyla 26 Ağustos 2007?de oldu.

Tarihler 2 Temmuz 2009?u gösterdiğinde bu alanda en büyük adımlardan biri bizzat Twitter tarafından atıldı ve şirket atılan tweet?lerdeki tüm ?hashtag?leri birbirine bağlayarak ?hashtag?ler arasında arama yapma özelliğini devreye sokuldu. Twitter, kullanıcılarını 2010?da ?Trending Topic? yani ?Öne Çıkan Başlıklar? sekmesiyle tanıştırarak ?hashtag?leri ana sayfaya taşıdı; bundan sonrası # sembolünün hem kullanıcılar hem de diğer sosyal medya ağları arasında virüs gibi yayılmasıydı. Twitter özel algoritmasıyla ?spam? yani istenmeyen ve genellikle reklam amaçlı kullanılan etiketlerin de önünü alarak öne çıkan ?hashtag?lerin doğal akışının kesintiye uğramamasını da sağladı.

Son durum



Bir doğa felaketi, ünlü bir isme dair sansasyonel bir haber, sokak olayları ya da global bir konuşma haline gelen politik bir durum. Dünya çapında ya da lokalde haber ve olay niteliğinde bilgi sahibi olmak amacıyla ilk başvuru kaynağı haline gelen Twitter?ın bu durumu özellikle #occupywallstreet başlığıyla başka bir tartışmaya da yol açmıştı. New York City?deki hararetli işgal günlerinde bölgeye akın eden muhabirler, ajanslarından önce kendi Twitter hesaplarından bilgi geçince günümüz medyasının konumu ciddi bir tartışma konusu olmuştu. Herhangi bir ana akım medyanın Son Haberler başlığından çok daha etkin bir hal alan Twitter, böylece haber istasyonları için de ilk kaynaklardan biri haline geldi.

Twitter?dan Instagram?a



Kullanım hali neredeyse internetin çıkışı kadar eski, rüştünü ispatlamasıysa Twitter?la olan; aslen gözümüze ilk kez telefon tuşları üzerinde ilişen bir sembol #. Şimdi Facebook, Google+, Instagram, DeviantArt, Flickr, FriendFeed, Kickstarter, SoundCloud, Vine, Tumblr gibi nice ağın kullanımında. Geniş kullanım alanıyla ?hashtag? kelimesinin Haziran 2014?de Oxford English Dictionary?ye girdiğini de belirtmeden geçmeyelim. Twitter harici en kendini bulduğu kullanım yeriyse Instagram. Hatta karakter sınırlaması 140 gibi düşük olmadığı için Instagram?da bir fotoğrafa dair tüm durum ve çağrışımlar onlarca etiketle paylaşılabiliyor.

Özetle bir şey araştırmak, bir haberin peşine düşmek, iş hayatında farklı sesleri duymak, hatta kendi ?hashtag?lerinizle ses getirmek üzere etiketleme gerçeğini dışlamamanız; etkin ve doğru kullanımlarla paylaşımlarınızı kitlelere duyurmanız ve etkileşimde bulunmanız mümkün.