Dünya?da en çok ölümlerin kalp-damar hastalıklarından kaynaklandığını biliyor muydunuz? Vücudumuzda doğumdan ölüme değin 1 milyar kez hiç durmadan atan bu organımızın ne kadar hayati olduğunu hiç düşündünüz mü?

Peki bu önemli görevin yerine getirilmesini kolaylaştıran tarzda yaşıyor muyuz? Yaşadığımız, çalıştığımız ve vakit geçirdiğimiz alanların kalp dostu olmasına öncelikle önem verilmesi gerektiğini vurgulamak istiyorum özet olarak.
Beslenme kalple ilişkili rahatsızlıkların önlenmesinde, iyileştirilip geliştirilmesinde birincil önemde olan konudur. Herkes kendi beslenmesini gözden geçirmeli. Nasıl ki, bir ay fazla para harcarsanız, bir sonraki ay açık verirsiniz, beslenmede de birşeyleri fazla yemek veya yanlış beslenmek bir yerden patlak verir. Dolayısıyla bu konuda farkındalığınızı artırmanız gerekir.



Yediklerinizi not etmek ya da en azından günlük muhasebesini yapmak doğru ve yanlışların görülmesi yönünden önemlidir. Hangi ruh hali içerisindeydiniz? Stresli miydiniz? Zamansızlıktan dolayı mı yanlış bir tercihiniz oldu?

Kalbe zararlı başlıca besinler kızartma usulü pişirilmiş, yağlı, şekerli gıdalardır. Etinizi fırında, tencerede veya ızgarada pişirin ve sakatatlardan uzak durun.
Seçtiğiniz yağın türü ve miktarı da önemli. Zeytinyağı kullanıyorum nasıl olsa deyip miktarı aşarsanız olmaz. Katı yağları kullanmamız gerektiği aşikar.
Kalp dostu besinlerin başında ceviz, fındık, badem gibi kuruyemişler geliyor. Kandaki trigliserit seviyesini azaltarak etki gösterirler. Tabi akşam saatlerinde ve avuç avuç yememek koşuluyla.
Tuz kullanımını azaltın. Yemeklere 1 tatlı kaşığı kadar kullanıp, sofrada eklemeyin. Pakette olan gıdaların sodyumu (tuzu) yüksektir. Paket ürün kullanmamaya çalışın. Kalbin daha fazla kasılmasına sebep olur.
Yeşil sebzelerden Pazı, Kereviz, Brokoli, Pırasa gibi sebzeleri z.yağıyla bol soğan ve sarımsak kullanarak pişirin.
Meyveler de içerdikleri antioksidanlarla kalbin yükünü azaltır. Ancak şeker de içerdiklerinden günde 2-3 porsiyon meyve geçilmemeli. 1 porsiyon 1 avuç içi miktara denk gelen meyvedir.
Balık tüketimini artırın. Fırında, ızgara, buğulama pişirererek yanında bol salatayla tüketin.
Zerdeçal; son dönemde işlevi daha iyi anlaşılan bir baharat. İnsülin direncinin düşürülmesinde de etkili. Yemeklerinizde kullanabilirsiniz.
Sigara ve alkolden uzak duran, iş harici günde 30 dakikanızı egzersize ayırabileceğiniz bir yaşam tarzını hedefleyin. Gün içerisinde de uzun süre oturmayın.
Kakaonun içerdiği polifenollerle iyi bir antioksidan olduğu biliniyor. Ancak şeker ve yağla bileşimi ters etki gösteriyor. Saf kakaoyu, süte, meyvelerin üzerine koyarak kullanabilirsiniz.
Meyvelerden ananası da özellikle tavsye ederim. Hücre dışı sıvı miktarını azaltarak ödemin atılmasına yardımcıdır.
Sağlıklı günler dilerim.

Back-Up Sağlıklı Beslenme Danışmanı Cansu TEKTUNALI yazdı