Ramazan ayı yaklaşırken en çok şu sorular akla gelir; Ramazan ayında nasıl beslenmeliyiz? Kimler ramazan ayında oruç tutabilir ya da tutamaz? Bu yazımızda bu konuya değinmeye çalışacağız.

Ramazan ayında ana öğün sayısı üçten ikiye düşmekle kalmaz bu iki öğün yılın diğer aylarına göre daha da zengin gıdaların yer aldığı ve tüketimin fazla olduğu öğünler haline gelir. 12 saatlik bir açlık sonrası yemek yemek kişinin kontrolsüzce tüketmesine ve doyma merkezinin uyarılmadan önce aşırı yemek yemesine neden olacaktır. Oruç sonrası yenilen aşırı yemek hem kilo almamıza neden olacak hem de sağlığımızı pek çok yönden kötü etkileyecektir. Ramazan ayı boyunca iftar ve sahurda ve bu iki öğün arasındaki sürede besinlerimizi oldukça dikkatli seçersek ramazan ayını sağlıklı geçirmemiz daha kolay olacaktır.



Ramazan ayında herkes oruç tutamaz. 12 saati geçen açlık söz konusu olduğu için, şeker hastaları, hipoglisemi (düşük şeker) hastaları, gebeler, emzikli anneler, tansiyon ve kalp hastaları, kronik hastalığı olanlar, mide ve sindirim sistemi hastalığı olanlar, böbrek ve karaciğer yetmezliği olan bireylerin oruç tutlamarı sakıncalı olup tutmak istedikleri takdirde mutlaka takip eden doktorlarına danışıp doktorları ile birlikte karar vermeleri gerekmektedir.

Oruç sonrası iftar sırasında yapılan en büyük hatalardan biri hızlı yemek yemektir. İftar sırasında yavaş yemek yemek ve yiyecekleri iyice çiğneyip yutmak doyma merkezinizin siz aşırı yemek yemeden önce uyarılmasını sağlayacak ve böylece çok fazla yemek yememiş olacaksınız. Ayrıca normal zamanlarda üç ana iki ara öğün ile beslendiğimizi düşünürsek ramazan ayında iki öğüne düşecek olan beslenme şeklini iftar saatinden uyuma zamanına kadar iki ara öğün ile desteklememiz gerekmektedir. Ara öğünlerde de taze ve kuru meyveler, ceviz, fındık, badem gibi kuru yemişler tercih edilmelidir.

İftarda orucunuzu su ve hurma ile açtıktan sonra hafif bir salata ile devam edin. Kısa bir süre ara verdikten sonra ( 10 dakika kadar) ana yemeğe geçebilirsiniz. Tüketeceğiniz ızgara etin ya da sebze yemeğinin yanında bulgur, kepekli makarna, kepek ekmeği yenilebilir . Yemeğinizin yanına yoğurt ya da ayran eklemeyi de ihmal etmeyin.
Ramazan ayında kavrulmuş, kızartılmış besinler yerine ızgara, fırınlanmış ve haşlama gıdalar tercih edilmelidir. Yemeklerimizde posalı , yüksek lif içeren gıdaları tercih ederek mide ve bağırsak sağlığını korumak mümkün olacaktır. Tatlınızı iftar yemeğinden 1 saat sonra yemeye gayret edin. İftarda aşırı şerbetli tatlılar yerine hafif sütlü ve meyveli tatlılar ve meyve kompostoloarı tüketmeniz daha sağlıklı olacaktır.

İftar yemeğinin ardından hemen oturmak ya da uzanmak yerine biraz hareket etmek, kısa mesafeli yürüyüşler yapmak sindiriminize yardımcı olacaktır. İftardan sahura kadar da mutlaka 2 litre su tüketmeye özen gösterin. Çay ve kahve ile sıvı ihtiyaçlarınızın karşılanmadığını unutmayın. İftar ve sahur aralığında en az iki litre su tüketmeniz vücudunuzun susuz kalmasını engelleyecek ve oruç tutmanızı daha da kolaylaştıracaktır.

Oruç tutacak bireyler için sahur yemeği çok önemlidir. Oruç tutanların mutlaka sahur yapmaları sağlığın korunması açısından önemlidir. Sahur yemeğinin uykunuzu böldüğünü düşünüyorsanız ramazan ayı boyunca bir saat erken uyumaya gayret edin. Sahur yemeğinin yenmemesi durumunda açlık süreniz artacak, metabolizmanız yavaşlayacak, halsizlik, baş ağrıları ile baş dönmeleri olacak ve dikkat azalmaları olacak; bu da sağlıklı oruç tutmanızı engelleyecektir. Sahur yemeğinde süt, yoğurt, peynir gibi besinlerden oluşan hafif bir kahvaltı yapılmalı ya da çorba, sebze ve zeytinyağlı yemeklerden oluşan bir öğün tercih edilmelidir. Ancak gün içerisinde aşırı acıkma problemi olanların midenin boşalma süresini uzatarak acıkmayı geciktiren kuru fasulye, nohut, mercimek, bulgur pilavı gibi yemekleri tüketmesi daha doğru olacaktır.

Dr. Back-Up Doktoru Ali Esat Keskin yazdı