Bu soru basit gözükmesine rağmen içerdiği konu son derece önemli ve fiziksel sağlığımız açısından da dikkat edilmesi gereken bir konudur. Aynı zamanda sakatlanmamamız ve ileride oluşabilecek sakatlıkları önlenmesi için de çok önemlidir.

Yoğunlukla karın bölgesi, bayanlarda kalça ve bacaklar, erkeklerde göğüs kol ve omuz genel şikayet bölgeleridir. Burada çok büyük bir yanlış yapılır; insanlar vücudun diğer bölgelerini daha az önemseyip, görüntüsünü değiştirmek istediği bölgeleri daha çok çalıştırırlar. Bu problemli bölgelerimize özel bir çalışma uygulamayacağımız anlamına gelmez, ama sadece ihtiyaç duyduğumuz tek bir kasın çalıştırılması vücuttaki kuvvet dengelerini bozacağından eklem ve kas sakatlanmalarına yol açacaktır.



Bayanlar bölgesel zayıflamanın olmayacağını bilmezler, erkekler ise ihmal ettikleri bacak kaslarının vücut gelişimi, büyüme hormonun salgılanması açısından önemini göz ardı ederler. Büyük ve güçlü bacak kaslarımız çalıştırıldığında kaslarımızın görünmesini engelleyen fazla yağlardan daha kısa sürede kurtulmamıza da yardımcı olurlar.

Herkes yağsız, sıkı görünen bir karına sahip olmak ister ve bunun için genelde birçok çalışma yaparlar, hatta hemen hemen her evde karın kaslarını çalıştıran televizyondan satılan ucuz küçük aletler vardır. Fakat kimse bu kasın karşılığı olan bel kaslarının da dengeli bir şekilde çalıştırılması gerektiğini bilmez, böylelikle toplumun büyük bir kısmında kronik bel, boyun ağrıları hatta sakatlıkları görülür. Vücudumuzu dik duran bir elektrik direğine benzetebiliriz, bu direk dik durması için her yönden gergin tellerle dengelenir, bir taraftaki aşırı gergin diğer taraftaki gevşek tel direğin bir fırtınada gevşek tarafa yalpalamasına ya da devrilmesine neden olabilir.

Vücudun dengeli çalıştırılmasında ikinci ve en önemli hususta dış görünümün dışında doğru bir duruşa sahip olabilmektir. Eklem ve kas sakatlıklarımızın tedavisi ve gelecekte yaşayabileceğimiz sakatlıkların önlenmesi açısından bir postur analizi yaptırmak önemlidir. Vücudumuzun zayıf, güçlü, esnek, sert, kısa kas guruplarının tespit edilip bunların dengelenerek çalıştırılması sağlıklı ve doğru bir duruş edinmemiz için son derece önemlidir.

Bilinmelidir ki, iç bacak kaslarımız dış guruba göre daha kuvvetli veya daha sıkı ise diz ve bel sakatlığı yaşanabilir veya göğüs gurubu sırt gurubuna göre daha güçlü veya tam tersi durumlar kambur bir duruşun nedeni olabilir. Arka bacak kaslarımızın aşırı kısalığı ve esnek olmayışı bel, hatta boyun ve omuz sakatlıklarının nedeni olabilmektedir.

Sonuç olarak güzel bir görünüm sağlıklı bir duruş ve sağlıklı bir beden için vücudumuzun tüm kas guruplarının dengeli bir şekilde çalıştırılıp yeterli esnekliğin kazandırılması önemlidir.

Back-Up Spor ve Fitness Danışmanı Serhat Sıdal yazdı.