Yemek yedikten 2-3 saat sonra ortaya çıkan kan şekerinin 70mg/dl ?nin altına düşmesi durumudur. ?Ne kadar yesem de 2 saat sonra çok acıkıyorum, bir şeyler yemeden duramıyorum? diyorsanız bu belirtileri taşıyor olabilirsiniz.



Yediklerinizin miktarıyla birlikte, türü de önemlidir.

Gereğinden fazla insülin veya oral anti diyabetik kullanmak,
Uzun saatler aç kalmak veya az yemek.
Öğünlerde gereksinimden az karbonhidrat almak
İlaçları yanlış zamanda kullanmak,
Her zamankinden fazla egzersiz yapmak,
Alkol kullanmak,
Kadınlarda adet kanamasının başlaması,
Panik atak, anti depresan ilaç kullanımı
İnsülin kullanıyorsanız, enjeksiyonlarının yerini değiştirmek,
Sindirim güçlüğü, mide boşalmasının gecikmesi,
Soğuk ortamdan aniden sıcak ortama geçmek,

Sebeplerinden sayılabilir.

BELİRTİLERİ

Açlık,
Titreme,
Terleme,
Dudakta ve dilde karıncalanma,
Solukluk,
Çarpıntı,
Huzursuzluk,
Sinirlilik
Mide bulantısı
Bayılma


Her ne kadar 2-3 saatte bir bir şeyler yemek etkili olsa da, özellikle bazı gıdalardan kesin olarak uzak durulması gerekir.



Beyaz unlu rafine gıdalar

Hızla kan şekerini yükseltip düşürdüğünden kısa süre sonra yeniden hipoglisemiye girmenize neden olur. Sabah yenilen poğaça, simit, börek, kek, mısır gevreği, çubuk kraker gibi gıdalardan uzak durun. Tam buğday ekmeğinden tost, yulaf ezmesi, kepekli grissiniyi tercih edebilirsiniz.

Şeker

Sadece şerbetli tatlı diye düşünmeyin. Salatalarda kullanılan nar ekşisi, mısır, çikolata, bisküvi, reçel, pekmez v.b gıdalar kana hızla geçen karbonhidrat içerdiğinden dolayı fazla miktarda insülin salınımına sebep olur.

Patates

Lif oranı çok düşük ve nişasta tipinde kana hızla geçen karbonhidrat içerdiği için mümkün oldukça patates yemeklerde az kullanılmalı. Normal patates yerine tatlı patates, A,C vitaminleri, manganez ve potasyum açısından zengin olduğundan tercih edilebilir.

Pirinç

Kan şekerini hızlı yükseltip düşürür. Yerine çorbalarda, dolmalarda lif içeriği yüksek bulgur, karabuğday, kinoa kullanılabilir.

Şekerli içecekler

Asit ve şeker içeren soğuk meşrubatlar konusunda hipoglisemisi olan bireyler dikkatli olmalıdır. Yaz yaklaştıkça yorgunluk, enerji düşüklüğü, ferahlama amacıyla çok tüketilen bu içecekler kan şekerini hızla yükseltip düşürerek iştah artışına ve reflüye de sebep olur.

Kafein

Vücutta adrenalini artırıcı etki yaptığından hipoglisemi semptomları benzeri semptomlar görülebilir.

Alkol

Alkolün miktarı ve aç karnına alkol almak hipoglisemi geçirme olasılığını arttırır. Kan şekeri düzeyi düşmeye başladığında alkol, karaciğerden glikoz salınımını azaltır. Bu nedenle; gece alkol alındıktan sonra birkaç saat bir şey yenmezse sabahın erken saatlerinde önemli bir hipoglisemi riski olabilir. Hipoglisemi belirtileri sarhoşluğa benzediği için hipogliseminin tanınması güçleşebilir.

Hipoglisemiyi kontrol altına almak için,

Her öğünde protein ve kompleks karbonhidrat grubunu bulundurun, tek yönlü beslenmeyin. Protein ve karbonhidratı karıştırmama söylentisinin doğru olmadığını bilin.
Lif içeriği yüksek sebze yemekleri ve salatalara öğünlerinizde yer verin.
Tüm unlu ve şekerli gıdalardan uzak durun.
Alkolü haftada 1-2 kadehi geçmeyecek şekilde ve yemeklerle kullanın.
Kan şekeriniz düşüyor diye şekerli besinlere yönelmeniz kısır döngü oluşturur.
Öğün atlamayın.
Kilo başına 30ml su tüketin.
Ara öğünlerde; yoğurt-meyve, peynir-kepekli grissini, süt-kuruyemiş birikte tercih edin.
İnsülin dozları fazla geliyor olabilir. Doktorunuza danışın.
Diyet öncesinde oral andiyabetik (OAD) kullanan hastaların diyete başladıktan sonra şekerleri düşeceğindn doz ayarlaması yapılab

Back-Up Sağlıklı Beslenme Danışmanı Cansu Tektunalı yazdı

Kaynakça:
- http://www.mckinley.illinois.edu/Handouts/hypoglycemia_nutrition_reactive.html
- http://www.turkdiab.org/page.aspx?u=1&s=23
- http://www.hypoglycemia.asn.au/2011/the-hypoglycemic-diet/