Harekete geçmek için gerekli motivasyonu bulamamaktan ya da bilgi eksikliğinden kaynaklanan çok yaygın bir söylem vardır. ?Metabolizmam çalışmıyor? . Metabolizma dediğimiz, hücrelerin canlılığını devam ettirmek için uğradığı kimyasal değişimlerin tümüdür. Bu değişimlerden bazıları yapıcı olurken (fazla enerjinin depolanması, uyku hormonu salgılanması v.s), bazıları da yıkıcı (Kilo verme, sindirim olayı gibi) olmaktadır. Yani metabolizma bizim müdahalemiz olmadan sindirim, dolaşım, solunum, boşaltım faaliyetlerini gerçekleştirmektedir.



Yaşamsal fonksiyonların devamında gerekli enerjiyi bazal metabolizma hızıyla bulabiliriz. İşte çoğu danışanın yanlış anladığı nokta burda aslında. Aynı boyda aynı kiloda olmalarına rağmen yaş, cinsiyet, yaşam tarzı, beslenme tarzı, sağlık durumu gibi faktörler metabolik hızda rol oynar.

Bireysel olarak yapabileceğimiz belli başlı uygulamalarla metabolik hızımızı artırabiliriz.

1- Su içmek.
Fazla su içen insanların içmeyenlere göre 5 kata kadar daha fazla enerji harcadığını gösteren bilimsel çalışmalar mevcut. Su içmenin yanı sıra su alımını arttırmanın başka yolları da var tabii ki. Bunlar arasında en önemlisi suyu bol miktarda içeren fakat kalorisi düşük sebze ve meyvelerin tüketimini arttırmak, salatalık, kiraz ve mürdüm eriği gibi.

2- Düzenli beslenmek
Yakıt vermezseniz metabolizmanızın çalışmasını beklemeyin. Burada önemli olan doğru zamanlarda yakıtı vermektir. 3 ana öğünü düzenli yiyin. Arada yapay olmayan atıştırmalıklarla beslenmenizi destekleyin.

3- Yeterli Protein alımı
Proteinler vücutta birçok yapım olayında görevlidir. Zorunlu olmadıkça yağ olarak depolanmazlar ya da enerji için kullanılmazlar. Proteinle karbonhidratı ayırmanın hiçbir mantığı yoktur. En basitinden yediğiniz ekmekte bile proteinde karbonhidratta bulunur. Her yediğinizin içindeki protein içeriğine bakın.

4- Sebzeler
En başta suyun öneminden bahsettik. Sebzeler de yüksek su, lif, vitamin ve mineral içeriğiyle metabolizmayı hızlandırıp yağ yakımını artırıcı etkiye sahiptir. Sebze sevmiyorum diyorsanız, peynir, et, kurubaklagil ekleyeceğiniz salatalar çok iyi bir alternatif.



5- Vücudun turbosu baharatlar
Yüksek viteste bir metabolizma için en iyi seçim kesinlikle uygun baharatlar. Çorbanıza atacağınız bir tutam zerdeçal, kırmızıbiber, zencefil, karabiber veya kimyon hem porsiyonunuza lezzet katarak öğününüzü şenlendirir hem de anlık bir metabolizma artışı sağlayarak aldığınız kalorileri anlık harcatır.

6- Yeşil Çay
Sağlıklı beslenmeye ek olarak günde 2 fincan tüketiminin özellikle karın çevresi yağlanmayı azalttığı belirlendi. Yemek sonrası ya da öğün aralarında içine limon ve tarçınla içebilirsiniz.

7- Kahve
Kafeinin %10-15 civarında metabolik hızı artırdığı bulunmuş. Kalp-damar dolaşımı için de çok faydalı. Günde 1 fincan türk kahvesi içmeye çalışın. Onun dışında filtre veya sütlü kahve de içilebilir. Ama dikkat! Hazır veya kremalı kahveler aksine kilo vermeyi zorlaştırır.

8- Hareketli yaşam
Olmazsa olmaz olanlardan. Sadece az yiyerek fit olamazsınız. En zayıfından en kilolusuna kadar her yaştan insanın harekete ihtiyacı var. Yetişkinler için önerim, gün içerisinde yürünebilecek yerlere yürümeleri. Haftasonları da mutlaka açık havada spor yapmaları. Çocukların bilgisayar-tv karşısında daha az vakit geçirip mutlaka bir spora yönlendirilmeleri de yetişkinlik döneminde bonus olarak onlara geri dönecektir.

Sağlıklı Günler...
Back-Up Sağlıklı Beslenme Danışmanı Cansu TEKTUNALI