Herkes dönem dönem kendini çok kötu? hissedebilir. Duyguları ve du?şu?nceleri olan biz insan ırkı için bu doğal bir su?reçtir. Aksilikler u?st u?ste gelir, yapacak işleriniz birikir, beklemediğiniz problemler ortaya çıkar, hayal kırıklıkları yaşarsınız ve bunların tu?mu? size tükenmişlik hissi verir. Böyle bir su?reçle karşı karşıya geldiğimizde işin içinden nasıl çıkacağımızı nereden başlayacağımızı bilemediğimiz anlar olur. Bu tip durumlarda kendi hayatımızda ufak değişiklikler yapmak, bakış açımızın değişmesine ve ihtiyaç duyduğumuz gu?cu?n geri gelmesine olanak sağlayacaktır.

Öncelikle çalışma ortamınızı ve yaşam alanınızı temizlemek ve du?zenlemekle işe başlayın. Kendinizi sıkışmış ve bunalmış hissettiğiniz anlarda çalışma ve yaşam alanlarınızın da iç du?nyanızı yansıtırcasına normal du?zeninden çıktığını ve normale göre daha dağınık olduğunu fark edeceksiniz. Masanın üstündeki kağıtları düzenlemek, çekmecelerinizi elden geçirmek, odanızdaki dağınıklığı gidermek sizin daha iyi hissetmenizi sağlayacaktır.



Nereden başlayacağınızı bilemediğiniz anlarda size en kolay gelen işi seçin ve başlayın. Hiç bir şey yapmamaktansa çok da aciliyeti ve önemi olmayan bir işi dahi tamamlıyor olmak yeniden çalışma isteği getirecektir size. Ek olarak yapılacaklar listenizde duran ve sayfayı kalabalık gösteren bir kaç parça işi de silmiş olacaksınız.

Canı sıkan konuları sevdiklerinizle konuşmaktan asla çekinmeyin. Kendi kendinize yetmediğiniz zamanlar olacaktır, fikirlerine gu?vendiğiniz kişilerden destek alın, farklı du?şu?ncelere ve fikirlere açık olun. Bunun yanı sıra sevdiklerinizde bu sıkıntılarınızın dışındaki herhangi bir konuda konuşmak da bu sancılı su?reçte size moral ve motivasyon sağlayacaktır. Mu?kemmeliyetçi du?şu?nce yapısından mu?mku?n olduğunca sıyrılmaya çalışın. Bazı zamanlar bir işin tamamlanamamasının en bu?yu?k nedeni, o işi kusursuzca yapma isteğimizdir.

Kendinize zaman ayırın. Canınızı sıkan konu dışında da bir hayatınız olduğunu unutmayın ve kendiniz için bir şeyler yapmaya çalışın. Sizi geliştirecek uğraşlar bulmak hayatla aranızdaki bağı gu?çlendirecektir.

Kendinize ayırdığınız zaman kadar olmasa da başkalarına da zaman ayırın. Diğer insanları mutlu etmeye çalışın, sokak hayvanlarına yardım edin, zor durumdaki bir arkadaşınıza destek olun. İç huzurunuz için bu tip davranışlar çok önemlidir. Özellikle de kendinizi "işe yaramaz" hissettiğiniz dönemlerde başklarına yardımcı olabiliyor olmak size huzur verecektir.

Spor yaptığınızda vücudunuzda endorfin hormonu sağlayacaktır ki bu hormonun ağrı kesici etkisi kulladığımız ilaçlardan otuz kat daha fazladır. Eğer zaman sıkıntısı yaşıyorsanız evde bir kaç hareket yapmak, akşam 15-20 dakika yu?ru?yu?ş yapmak size iyi gelecektir.

Bakış açınızı değiştirmeye çalışın. Aslında hayat tamamen bizim algılarımızdan ibarettir. Bir olayın ne kadar can sıkıcı, ne kadar keyifli, ne kadar rahatsız edici olduğuna biz karar veririz. Bu kararları verirken geçmiş tecru?belerimiz, bize öğretilenler, travmalarımız, o anki ruh halimiz gibi içsel etkenlerin yanı sıra havanın sıcaklığından tutun da toplantı yaptığınız odanın duvarlarının renklerine kadar bir çok dış etkenler olaya bakış açınızda ciddi anlamda rol oynamaktadır. Yaşadığınız sıkıntıyı mu?mku?n olduğunca diğer etkenlerden bağımsız değerlendirmeye çalışıp çözu?m su?reçlerini de buna göre planlamanız gerekmektedir.

Farklı bakış açıları oluşturmakta sıkıntı yaşıyorsanız ya da baktığınız bu?tu?n açılar size farklı farklı olumsuzluklar getiriyorsa profesyonel bir destek almaktan çekinmeyin. İç du?nyanızı tanımak, beklentilerinizi du?zenlemeyi öğrenmek, farklı bakış açıları edinebilmek size hayatta çok şey kazandıracaktır.

Dr. Back-Up Psikolojik Danışmanı Çağlar Karaman