Hipotiroid; gırtlak üzerindeki tiroid bezinin yeterli hormon üretememesiyle oluşan metalik bir bozukluktur. Ancak, tiroid bezi vücudun enerji ve metabolizmasını düzenleyen orkestra şefidir. Burada oluşan bir aksama, tüm sistem düzeninin bozulmasına sebep olur.



Tiroid bezi T3 ve T4 adlı 2 hormon üretir. T3 ve T4?ün üretim sinyalini veren TSH hormonuyla bağlantılı olarak çalışır. Bazı durumlarda Tiroid Otoantikor testlerine (Anti TPO) de ihtiyaç duyulmaktadır. Çok kişide görülmesine rağmen sıklıkla da göz ardı edilen bir sorundur. Çoğunlukla iyot eksikliğinden kaynaklanır ancak Hashimoto tiroiditi adlı bir tiroid tipi de bulunur.

Bu durum yalnızca iyotla ilgili değildir. Böyle durumlarda vücut bağışıklık hücreleri tiroid bezine saldırır ve böylece tiroid hormonları üretilemez. Bu rahatsızlık ayrıca kanser tedavisi amaçlı uygulanan radyoterapi sonucu sekel olarak da ortaya çıkabilir. Bu rahatsızlığa karsı sağlıklı beslenme ve egzersizle bağışıklığınızı kuvvetlendirmeyi hedeflemelisiniz. Dikkat edilmez ise ileride kalp-damar hastalıkları ya da diyabete yakalanma riski artacaktır.

Belirtileri Nelerdir?
Hızlı kilo alımı, yorgunluk, enerji eksikliği, çabuk üşüme, saçlarda kuruluk ve saç dökülmesi, adet düzensizlikleri (az veya aşırı kanama), kuru cilt, kas-eklem ağrıları, depresyon.

Nasıl Beslenilmeli?
Brokoli, karnabahar, lahana grubu (Pişirildiğinde bu etkisi kalmıyor.)
Soya ve soya bazlı ürünler (Sporcu barları, protein tozları, tofu, soya fasulyesi
Beyaz un ve şekeri eleyin.
Protein alımını önemseyin. Çünkü tiroid hormonlarını vücut hücrelerine taşıyan protein kaynaklı enzimlerdir.
Bol lifli yeşil sebzeler, kuru baklagiller, yulaf, taze ve kuru meyvelere ağırlık verin.
Omega-3 ve Selenyum açısından zengin besinler tüketin. (Somon, sardalya, fındık, semizotu)
Serum D vitamininizi kontrol ettirin. Eksikse mutlaka destekleyin. Bu vitaminin %90?ı güneşten sentezlenirken, %10?u da yumurta, dana-sığır eti, balık, mantar ile alınabilir.

Beslenme ve Diyet Uzmanı Cansu Tektunalı