Türkiye?de henüz piyasaya girmemiş ancak gerek Avrupa?da gerek Amerika?da yoğun rekabete girişmiş elektrikli araçlara kısaca bir göz atalım.

Konu elektrikli araç olduğunda bile söze fizikçi ve elektrik mühendisi Nikola Tesla?yı (1856-1943) anarak başlamak gerek. Golf arabalarını bir yana bırakırsak ilk gerçek elektrikli otomobillerden olan Tesla Roadster, AC motoru ile doğrudan Tesla?nın 1882?de yaptığı orijinal tasarım baz alınarak üretildi. Bu otomobil, lityum iyon pil hücreleri kullanarak seri üretimi yapılmış ilk elektrikli araç olma özelliğini taşıyor. Tesla Motors 2008 ve 2012 yılları arasında bu otomobilden 31 ülkede 2250 adet sattı ve 2009?da da yine elektrikli bir başka araç olan Tesla Model S sedanın tanıtımını yaptı. Elektrikli otomobil piyasasındaki rekabet ise bazı ülkelerdeki ve A.B.D.?nin Kaliforniya gibi eyaletlerindeki yaptırımlar ve sübvansiyonlar nedeniyle son yıllarda oldukça hızlandı ve ünlü markaların da bu piyasaya girmesine neden oldu. Mercedes-Benz, BMW ve Kia gibi markalar Renault, Nissan, Tesla gibi markaların bulunduğu elektrikli araç havuzuna katıldılar. Yine de tüketicilerin fiyat ve aracın menzili konularındaki endişeleri tam olarak giderilmiş değil. Günümüzde piyasaya sürülmüş 0 emisyonlu elektrikli araçların menzilinin Tesla hariç 200 km?yi geçememesi ve şarj istasyonlarının yaygın olmaması nedeniyle kullanıcıların rotalarını iyi hesaplaması gerekiyor.



Elektrikli Smart
Küçücük Smart EV belki güzellik yarışmasını kazanamayacak ama tam şarjda 110 km?lik menzili ile göz dolduruyor. Elektrikli otomobiller içinde tek konvertibl opsiyon sunan Smart EV?nin 40 km başına şarj maliyeti 0.95 USD. Bu da onu her bütçe için cazip kılıyor.



Focus Electric
Ford?un elektriklisi Focus Electric 2014?te yaptığı ciddi fiyat indiriminden sonra cazip hale geldi. Tam şarjda 122 km menzili olan aracın Amerika?daki fiyatı 29.170 USD iken bu rakam çeşitli sübvansiyonlar ve promosyon indirimleriyle 22.000 USD?nin de altını görebiliyor.



BMW i3
Uzmanlara göre BMW küçük i3 modeliyle tüm elektrikli araçlar içinde en sürdürülebilir üretim modelini yakaladı. Tam şarjda 130 km yapabilen BMW i3 litre başına 53 km?ye denk gelen enerji kullanımıyla piyasadaki en cazip elektrikli araçlardan biri olarak kabul ediliyor. A.B.D.?de 43.350 USD fiyatla piyasaya çıkan BMW i3, hükümetin uyguladığı vergi iadesi ve cazip enerji kullanımı ile kısa zamanda sürücülerin ilgi odağı haline gelmiş görünüyor.



Chevy Spark EV
General Motors?un ilk elektriklileri Chevy Volt ve Cadillac ELR tam şarjda 61 km?lik menzili aşamadıkları için oyunun gerisinde kaldılarsa da, GM 25,170 USD?lik cazip fiyatı ve 131 km?lik menziliyle yarı kompakt Chevy Spark?ı üreterek tekrar oyuna dahil oldu. Litre başına 50 km?lik eşdeğerde enerji harcayan bu otomobilin vergi sübvansiyonundan sonra 20.000 USD?nin altına düşen fiyatı ve aylık 139 USD?lik inanılmaz ödeme planı ile piyasaya çıkması Chevy Spark EV?nin bir anda Amerikalıların sevgilisi haline gelmesine neden oldu.



Volkswagen e-Golf
Litre başına yaklaşık 50 km?ye eşdeğerde enerji sarfiyatı ile Volkswagen e-Golf piyasadaki en cazip elektrikliler arasında gösteriliyor. 35.450 USD?lik fiyatı ile de bütçeleri çok zorlamayan e-Golf, tam şarjda 134 km menzile sahip. BMW i3 ve Nissan Leaf gibi araçlar tamamen elektrikli olma özellikleriyle tasarlanmasına karşın Volkswagen e-Golf, hem görünümü hem de sürüşü açısından benzinli versiyonun benzeri olarak piyasaya çıktı.



Nissan Leaf
Nissan Leaf?in piyasaya çıkmasının ardından pek çok elektrikli otomobil üretildi ancak bu segmentte onun menzilini pek azı, satışlarda ise hiç biri geçemedi. İlk üretildiği tarihten yıllar sonra bile Leaf (Yaprak) tam şarjda 135 km?lik menzili ile ilk beşte yerini koruyor. Orta sınıf araç grubundaki Nissan Leaf litre başına 49 km?ye eşdeğerdeki enerji kullanımı ile de etkileyici bir performansa sahip.



Mercedes B-Class Electric Drive
Otomobiller yarışır da Mercedes Benz durur mu? BMW i3?e emsal bir fiyatla ($41,450) piyasaya sürülen Mercedes B-Class Electric Drive, büyük Alman markalarının Tesla S gibi gösterişli rakiplere karşı daha küçük ve daha alçak gönüllü bir duruşla nasıl bir rekabet yaşayacağını göstermesi açısından önem taşıyor. Tam şarjda 140 km menzile sahip Mercedes B-Class Electric Drive, güçlü motoru nedeniyle enerji ekonomisinde fazla rekabetçi olmasa da marka değeri ile piyasada önemli bir yer tutuyor.



Fiat 500e
Fiat?ın elektrikli mini aracı 500e sunduğu şık İtalyan tarzının yanı sıra tam şarjda en iyi üçüncü menzil olan 140 km?ye sahip. 32.000 USD fiyatla piyasaya çıkan aracın enerji tasarrufu da cazibesini artırıyor. Litrede 50 km?ye denk gelen enerji harcaması ile sürücüsüne ciddi bir tasarruf sağlayan aracın fiyatı bulunduğu ülkeye göre uygulanan devlet sübvansiyonları ile %15?den fazla düşebiliyor.



Kia Soul EV
2014 yılının yıldızları arasında yer alan Kia Soul EV şehir içinde litrede 51 km?ye eş değerde enerji kullanımı, tam şarjda 150 km?lik menzili ve iç hacmi ile hem ekonomik hem de pratiklik bakımından segmentinde odak noktası oldu. Çevreye duyarlı ülkelerde ve ABD?nin birçok eyaletinde verilen sübvansiyon ve indirimlerle 33.700 USD baz fiyatı 25.000 USD?ye kadar düşüyor ve aracın cazibesi iyice artıyor.



Tesla Model S 85D
Tesla Model S?in otomobil endüstrisinde devrim yarattığını rahatlıkla söyleyebiliriz. Uzmanlara göre Elon Musk?ın tasarımı dev rakip markalara da ciddi anlamda esin kaynağı oldu. Model S?in menzili model tipine göre değişse de 85D tipinin menzili tam şarjda 435 km?ye erişerek rekabet kabul etmiyor. 75.000-85.000 USD arasında değişen fiyatı da sahip olduğu teknolojinin hakkını veriyor.