Bağışıklık sistemininim bos anını yakalayıp, kıs-ilkbahar aylarında hava yoluyla en çok yayılan virüs grip virüsüdür. Üst solunum yollarına yerleşmesi çok daha kolay. Ortamdaki virüsler, nefes yoluyla alınıp vücudun diğer organlarını etkiliyor. Kuru ve soğuk havada daha çabuk yayılıyor. Ayrıca tokalaşma, öksürük-hapşuruk yoluyla da insandan insana geçiyor.

A, C, E vitaminleri bağışıklık sistemini güçlendiren, serbest radikallerle savaşan vitaminlerdir. Bu dönemde beslenmenizde bu vitaminleri içeren besinlerden bol tüketin. A vitamini; brokoli, marul, havuç, ıspanak, kabak, domates ve kayısı da vardır. Bir orta boy patates günlük A vitamini ihtiyacının yaklaşık iki katını karsılar.



C vitamini; Turp, limon, portakal, nar, dolmalık biber, maydanoz, kivi ve greyfurtta, E vitamini ise; kavrulmamış fındık, badem, ceviz ve fıstık türlerinde bol miktarda bulunur. Turuncu, kırmızı, ve yeşil sebze ve meyvelerde bol miktarda bulunan beta karoten de bağışıklık sistemi hücrelerinin sayısında önemli derecede artış sağlar. Bu vitamini içeren gıdaları tüketmekle hem bağışıklık sistemini güçlendirmiş, hem de kanserden korunmuş oluruz. Beta kroten vücutta A vitaminine çevrilerek dolaylı yarar da sağlamaktadır. Tüm bu vitaminlerin vücutta faydalı olması için yeterli su içmelisiniz. Ayrıca, omega-3 yağ asitleri de bağışıklık sistemini güçlendiren bazı maddeler barındırır. Haftada 1-2 kez fırın veya ızgarada balık tüketmeyi unutmayın. Sebze çorbaları, ara öğünde tüketeceğiniz nar-portakal gibi meyveler, salatanıza ekleyeceğiniz turp, havuç gibi sebzelerle griple savaşabilirsiniz.

Örnek Günlük Beslenme Planı
Sabah: 1 yumurta ile bol maydanozlu menemen, eksi mayalı tam buğday ekmeği, az yağlı beyaz peynir, 1 mandalina
Öğlen: Sebze çorbası, ev yoğurdu, tam buğday ekmeği Ara: ½ nar ve 2-3 ceviz
Aksam: Fırın çupra, brokoli-havuç salatası Ara: 1 greyfurt

Back-Up Sağlıklı Beslenme Danışmanı Cansu Tektunalı